måndag 6 juni 2011

Sitt, loss, vänta

Fast det bara har gått ett par dagar sedan Brutus flyttade in kan jag stolt informera om att han har lärt sig "sitt"! Vi har också börjat träna på "loss" när vi vill att han ska släppa något och "vänta" innan han får sin mat. Han började snabbt förstå att ta ögonkontakt vilket underlättar kommandona, så jag tycker att vi faktiskt gör snabba framsteg. Om någon dag får vi nog pröva på i annan omgivning och testa om det fungerar lika bra som här hemma. Det som känns svårast för mig för tillfället är att ha rätt timing på kommandona, så han inte lär sig något annat än vad jag tänkt mig. Jag har annars lånat Tuire Kaimios bok "Pennun kasvatus" och den har redan räddat många missar. Rekommenderar!

Annars har det varit en händelserik dag. Vi har haft två kompisar på besök, vilket inte var speciellt jännä i början, Brutus bara nosade lite och verkade egentligen ganska oberörd av besöket. Å andra sidan ville han inte heller bli klappad med detsamma. Han verkar vara en begrundande typ som behöver lite extra tid. Dessutom har vi gjort ensamträningar, både en halv timme på dagen och en halv timme på kvällen (vilket han klarade fint med bara en liten fläck på tidningen) och på att tvätta tassarna.  Nu ligger han och sover. Helt slut efter massa spring när det lilla tålamodet inte räckte till för att också torka dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar